lisannevdb.reismee.nl

Verdacht van drugsmokkel en over vieze vlooienbedden..

Jaja jullie lezen het goed, ik heb een spectaculair einde voor mijn reis gevonden! Mam, schrik maar niet te erg, het is allemaal goed gekomen!

Ik zal toch eerst nog wat vertellen over de laatste dagen in Cusco. Die waren goed! We hebben nog behoorlijk wat musea bezocht, een hele leuke dansvoorstelling gezien met locale dansen en we hebben de Heilige Vallei bezocht. Dat was ook heel bijzonder! We hadden een taxi voor de hele dag geregeld, dat was veel goedkoper en makkelijker dan dat we elke keer opnieuw een taxi moesten zoeken. We hebben 5 plaatsen in de Vallei bezocht. Van de eerste (Chincero) staat me niet zoveel meer bij. Het regende nl behoorlijk, dus zoveel zin om tussen de Inca ruines naar een bijzondere zonnetempel te zoeken hadden we niet..

Gelukkig was het droog toen we bij de volgende plaats aankwamen: Moray. Daar waren cirkelvormige terrassen aangelegd. De inca's hadden dat op zo'n manier gedaan dat op elk terras een ander microklimaat heerste, zodat ze overaleen ander gewas konden laten groeien. Wel weer knap van die mensen.. Onze volgende stop was bij een plek waar ze zout wonnen. Allemaal terassen die vol stonden met water en (normaal gesproken) helemaal wit zijn. Op dit moment regent het veel te veel zodat er geen zout gewonnen kan worden, maar toch was het een mooi gezicht!

Na de lunch gingen we nog 2 plaatsen bezoeken. Ollantaytambo en Pisac, plaatsen van 2 hele bekende Inc-ruines. Ze waren inderdaad heel mooi! Bij alle 2 de plekken hadden we snel een gids geregeld (onze taxi-chauffeur kon alleen maar spaans) en kregen we een mooie tour. Pisac is qua oppervlakte nog groter dan de Machu Picch, verschillende delen van het complex liggen nl wat verder uit elkaar. Maar dat zorgt er juist voor dat het er heel mooi en groen uitziet. Het was er bovendien erg rustig en met de bijna ondergaande zon gaf dit een heel indrukwekkend gezicht! We hebben korte delen van Inca-trails gelopen om de verschillende delen te bezoeken, erg gaaf hoor! Jammer dat we er niet langer hdaden kunnen blijven..

Een andere leuke dag was toen we een wandeling gingen maken vanuit Cusco, waarbij we langs 4 Inca ruines kwamen. Ze waren allemaal anders, wel kleiner en minder indrukwekkend dan de 4 eerdere die we zagen, maar toch erg leuk. Het is bovendien helemaal niet erg om te wandelen in zo'n mooie omgeving!

Ja en toen zat Cusco er eigenlijk weer op! Gisterenochtend hebben we nog een cappuccino genomen op het plaza de Armas en toen gingen we alweer naar het vliegveld. Oke jongens hier komt het verhaal; alles ging eigenlijk goed, alles zat in de koffers, ze waren natuurlijk wel wat te zwaar, maar dat was geen probleem. We konden op het vliegveld al online inchecken voor onze volgende vlucht. Ging allemaal prima! Ook het boarden, heel mooi op tijd! Maar toen kwam er opeens een stewardess die vroeg naar ene Lisanne. Of die even mee kon komen, want er was iets mis met de bagage! Ik al nadenken wat kan dat zijn, ik heb toch geen grote messen bij me ofzo? Nou ze wilden niets zeggen, ze vertelde wat over honden.. Ik dacht ja die van mij zit gewoon thuis hoor, heb geen hond sneaky in mijn tas gestopt.. Nou ik helemaal het vliegveld af, naar buiten.. ondertussen is er een man naar me toe komen lopen die wat vraagt over Coca.. Heb ik Coca? Nou zover ik weet niet! Ik verder nadenken.. (oja voor de duidelijkheid, coca is HET middel tegen hoogteziekte, je kunt er bladeren van kopen om op te kauwen, om in de thee te doen, je hebt cocasnoepjes, -koekjes en zelfs toffee's!) Ik zat nog even te denken en jahoor.. 1 van mijn leuke souverniertjes bestond uit een doosje met 10 schattige coca-theezakjes.. Owow die suffe theezakjes dacht ik bij mezelf.. Nou ik dat vertellen tegen die politieman. Owow voor de thee! Ik nog verder meelopen en daar stond inderdaad mijn tas nog buiten het vlieguig! Toen ik zei dat het theezakjes waren geloofden ze het wel en gelukkig hoefde ik mijn tas niet meer open te maken..

Coca is echt iets dat bij de cultuur van Peru hoort en het is zeker niet verboden ofzo, maar er wordt (ook in andere landen) cocaine van gemaakt.. Vandaar dat de honden mijn tas roken.. Gelukkig was het verder goed, de man moest ook wel lachen..

De vlucht ging verder erg goed en ook op het vliegveld in Lima stond er gelukkig een man ons op te wachten. We waren natuurlijk al eerder in het hotel geweest, maar we hadden eigenlijk geen idee hoe de omgeving er uitzag. Nou er is hier dus eigenlijk niets.. Er is een groot complex met orthodontisten ofzo in de buurt en verder niets. Geen cafe's, restaurants, internetcafe, supermarkt helemaal niets! En wij moesten nog wel onze boardingpassen voor de volgende vlucht uitprinten! Wij dus heel aardig aan verschillende peruanen de weg vragen, en de peruanen gaven ons heel vriendelijk op z'n peruaans een willekeurige richting aan waar we heel moesten lopen. (dat doen ze hier allemaal als ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar het is..) Maar gelukkig kwamen we na een aantal mislukte pogingen eindelijk aan bij een klein, propvol internetcafe.. Dat ook weer gebeurd!

Eten lukte die avond gelukkig, met behulp van de footprint en de vele taxi's die ze hier hebben! Maar ook toen we terugkwamen in ons hostel bleek wel weer dat die niet helemaal was zoals we het ons herinnerde.. De handdoeken waren als een paar weken niet in de was geweest en ook de beddenlakens mochten wel eens gewisseld worden.. Ik ging erin liggen, voelde het overal kriebelen en ben er snel weer uitgegaan! Ik heb mijn slaapzak gepakt en ben lekker op de grond gaan liggen..

Deze ochtend was wel weer heel leuk. We hadden op internet iemand gevonden die een citytour geeft vanuit zijn taxi. Het was een heel aardige vent die 25 jaar in Amerika had gewoond en dus ook heel goed engels kon. Hij heeft ons in 4 uur veel van de stad laten zien en er veel over verteld. Het was heel leuk om zo een indruk te krijgen!

En nu zijn we weer even terug in het hostel, nemen een douche en gaan dan weer naar het vliegveld. Het is dan echt afgelopen! Het klopt echt dat de tijd vliegt tijdens het reizen! Ook de laatste 2 maanden zijn omgevlogen! Maar het was een hele gave tijd.

Ik wil jullie nog allemaal bedanken voor het lezen en het reageren op mijn verhalen! Het is altijd leuker om te schrijven als je weet dat er zoveel mensen zijn die het lezen. Ik hoop jullie allemaal snel weer te zien (misschien al wel op schiphol :) ).Ik ga maar niet iedereen los bedanken, want dan ga ik vast mensen vergeten.

Tot snel! Liefs, Lisanne

Reacties

Reacties

Christiaan

Ik heb maar 1 vraag: voor wie is die thee? ;) Trouwens, in Chincero had je wel die zonnetempel moeten bezoeken. Misschien zou je voor alleen het bezoeken al weer zon krijgen, en hoef je niet eens kinderen te offeren. Dat zie ik je gelukkig ook niet snel doen ;) Wel weer een fantastische afsluiter zo met die douane. Ik ga het missen... Fijne reis!

Alja

Haha.. nooit gedacht dat jij drugs zou gaan smokkelen ;)
Ik kijk uit naar morgen!! Maf dat de reis er nu al opzit, en dat voor ons jouw reis pas morgenmiddag half 2 is afgelopen.. Je hebt echt leuke verhalen geschreven!! Heb er van genoten!
Liefs en tot morgen!! =)

Pim Kalkman

Hoi Lisanne,
genoten van de foto's van MP, ben daar zelf ooit ook 's geweest. Maar mij hebben ze zelfs nooit verdácht van drugssmokkel :)
Kom veilig thuis!

Oma P.

Aye-aye, nu ben je weer thuis, nu begint de verleden tijd! Ik begrijp wel dat, als iemand die kant eens wil uitgaan, hij dan bij jullie moet informeren over een en ander. Als je nu je eigen verhalen nog eens overleest en je indenkt dat de schrijfster een ander was, dan zie je zelf hoe leuk en levendig je storys zijn. Tot ziens
niëta mia muy querida, ! grácias para todo! Ola,Oma P. En je foto's zijn ook weer schitterend, die oer-natuur! En jíj was daar, un milagro.
+

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!