lisannevdb.reismee.nl

Puno en de Machu Picchu!

Hoihoi,

Om de een of andere reden was ik steeds te druk om mijn blog bij te werken, waardoor ik nu veel te veel te vertellen heb! Ik zal het toch zo goed mogelijk proberen te vertellen en natuurlijk ook weer een aantal foto's up te loaden. :)

Na Arequipa gingen we naar Puno, in het zuiden van Peru. Het is de hoogste plaats die we tot nu toe hebben bezocht (3800m). We hadden al van verschillende mensen gehoord dat ze hoofdpijn kregen en misselijk werden van de hoogte. Wij hadden daar gelukkig geen last van. Al besloten wij het lot wel meteen te tarten door, 2 uur nadat we aangekomen waren, een heuvel te beklimmen naar 4017 meter hoogte. We kregen alsnog geen hoofdpijn, al raakten we natuurlijk wel veel sneller benauwt!
Het plaatsje ligt aan het Titicaca-meer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld! Wij gingen dat meer dus ook meteen de eerste ochtend op. In een boot vaarden we naar Los Uros, een groepje drijvende eilanden. Het was heel leuk, vooral omdat de mensen ons zo enthousiast begroetten! Best gek als je je bedenkt dat ze elke dag meerdere groepen toeristen langs zien komen.. We kregen een hele uitleg over hoe de eilanden gemaakt zijn. Heel leuk en interessant!
Die middag hadden we nog een andere tour op het programma staan. We gingen naar Sillustani. Dat zijn een stel ruines uit de pre-inca en inca tijd in een heel mooie omgeving. Het was grappig om het verschil in de bouwstijlen te zien. We kregen steeds meer zin om naar Cusco te gaan om de andere ruines te bekijken!
En de volgende dag gingen we daar dan ook heen! En niet zomaar met een saaie bus, maar met een behoorlijk luxe trein. We stressten die ochtend nog wel, omdat we opeens zagen dat we er 1 uur van te voren moesten zijn. De trein zou toen over 50 minuten al vertrekken.. Wij hebben heel snel de laatste dingen ingepakt, een taxi laten komen en naar het station gevlogen. Toen we er eenmaal waren bleek niemand moeilijk te doen over de tijd en kon je volgens mij zelfs 10 minuten van te voren nog wel binnenkomen..
Maargoed, wij zaten er in elk geval in! We hadden onderweg hele mooie uitzichten, die kon je vooral goed bekijken in de achterste wagon die open was.
Al kreeg die wagon het ook nog goed te verduren! Die zaterdag was het namelijk carnaval. Carnaval houdt in Ecuador, Peru en bolivia geen leuke optochten in, maar water- en scheerschuimgevechten. Dus elke keer dat we langs een dorpje kwamen werd een flink op ons geschoten!
De eerste dag in Cusco was het de drukste dat van het carnaval. Paps en ik wilde rustig de stad gaan bekijken, maar werden al snel slachtoffer! Nadat er scheerschuim op paps werd gemikt, er 2 waterbalonnen op mij werden gegooit en er nog 2 emmers met water over ons heen waren gegaan moesten we toch even een pauze nemen op een veilig plekje bij een kerk om op te drogen... :p
Het was heel lache, vooral de toeristen werden flink beetgenomen! Vanuit het plekje waar we hadden geluncht zaten we alle gevechten mooi te aanschouwen! Aangezien het toch niet echt zin had om door de stad te lopen, besloten we na een aantal gevechten toch maar terug te gaan naar ons hotel en daar een veilige massage te nemen..

De dag daarna gingen we de inca-trail doen! Helaas was de echte de hele maand februari dicht, maar er waren een aantal mooie alternatieve hikes wel beschikbaar. We werden om half 8 's ochtends opgehaald en gingen nog wat anderen uit onze groep ophalen. Dat was nog wel wat, aangezien onze chauffeur de weg niet wist, een botsing maakte met een andere auto, daar ruzie mee ging maken en later nog een proces-verbaal kreeg van een politieman. Verder was de man wel oke hoor...
In elk geval na een paar uur rijden kwamen we op een hoge, koude plek aan waar we zouden gaan moutainbiken (we zouden 1 dag moutainbiken en 2 dagen hiken). Het was een leuke, redelijk ontspannende tocht(het ging naar beneden dus je hoefde alleen maar te remmen). Al konden we daardoor de andere uit de groep wel wat beter leren kennen. In de groep zaten nog 2 nederlandse meiden van 25, een Iers stel en een braziliaans stel.
Eind van de middag kwamen we aan in Santa Maria, onze eerste overnachtingsplaats. Het was een klein gezellig dorpje. We hebben gezellig (en goed!) gegeten en gingen redelijk op tijd naar bed. De volgende ochtend zouden we namelijk een zware hike maken van 8 uur..
De hele nacht had het heel hard en ook de volgende ochtend regende het nog. Dus ging onze groep gehuld in poncho's op pad! Na 2 uur klaarde het gelukkig op. Toen begon ook de klim van anderhalf uur. Om extra kracht te krijgen moesten we wat oranje spul op onze wangen smeren, dat deden de Inca's immers ook! En zo klommen we op een echte originele inca-weg omhoog! Het was ongelooflijk mooi, de omgeving was steeds anders! Na een tijdje hielden we een stop bij een huisje waar we snacks enzo konden kopen. Dit lag midden in de jungle en de mensen hadden dan ook een aap, een miereneter en nog een vaag beest als huisdier. Heel apart!
Het was nog een stuk omhoog en weer omlaag en toen kwamen we bij de lunchplek. Het duurde ongeveer 20 minuten (=1.5h) voordat het eten kwam en daarna konden we weer verder. Het was nog een paar uur op een gewoon vlak pad langs de rivier. De rivier was ongelooflijk woest, heel mooi om te zien!
En toen waren we klaar met lopen en kwamen we bij de Hot Springs. Daar konden we lekker relaxen in het warme water! Heel fijn!
We kwamen aan in Santa Theresa en kwamen in een heel mooi hotel terecht. Ook daar was het diner + ontbijt weer heel goed. En toen was het de 3e dag.
Die dag gingen we lopen daar Aguas Calientes, het dorp van de Machu Picchu! De weg was redelijk vlak, maar niet echt mooi. Vooral het 2e deel was behoorlijk irritant omdat we op de spoorrails liepen! Je moest dus steeds van de ene houte plank naar de andere hupsen, of door diep grind walsen.. Niet echt aangenaam om 2 uur te doen.
Het was die dag redelijk droog gebleven.. totdat het laatste halfuurtje aanbrak. Het begon langzaam, ik deed mijn poncho wel aan, maar paps zijn regenjas nog niet. Het was heel genieperig weer want opeens begon het te storten en toen waren we echt doorweekt! Voor paps had het geen zin meer om zijn jas aan te trekken, dus die liep in zijn doorweekte kleding verder. Ook mijn broek was helemaal doorweekt. Helaas hadden we er maar 1 bij ons..
Toen we bij ons hotel aankwamen bleef ik dus ook maar wrijven en wrijven over mijn broek om hem droog te maken (na 1.5uur had dat wel iets effect). Toen we gingen eten was de broek redelijk droog! Ik had plastic zakjes om mijn voeten gedaan, zodat die niet weer nat zouden worden in mijn schoenen en toen ging het wel! Het eten was echt super en het was met de groep erg gezellig.
We doken snel ons bed in, want de volgende morgen (de 4e dag) zouden we om half 5 vertrekken! We werden om half 4 gewekt en gingen onze spullen pakken. We zagen al dat het niet al te hard regende gelukkig.. Toch trokken we onze poncho's uit voorzorg wel aan. We zouden anderhalf uur behoorlijk steil omhoog moeten lopen en ja, dat was het ook wel..
Maar het was ongelooflijk mooi! De bergen zijn zo steil en zien er heel machtig uit! Ook zeker toen het wat lichter werd en je ze in de mist zag liggen.. We hadden het toch redelijk snel gedaan, na een uur waren we boven. De eerste indruk van MP: Ge-wel-dig! Echt heel mooi, vooral omdat we er zo vroeg waren dat er nog niemand was. We konden er nog niet echt van genieten, want we moesten meteen in de rij gaan staan voor de Hoayna Picchu, een berg waarvanaf je een mooi uitzicht hebt op de MP. Er mogen maar 400 mensen op, dus je moet snel zijn! Ik was nummer 310 en was dus binnen!
We kregen eerst nog een rondleiding door de Machu picchu. Het was heel leuk en interessant. De inca's hebben echt ongelooflijke dingen gedaan! Het is ook wel cru als je nagaat dat ze er minder dan 40 jaar hebben kunnen wonen, omdat toen de spanjaarden kwamen...
Het was allemaal erg mooi, maar na die hele klim en nog 2 uur wandelen door de MP waren mijn benen helemaal op! En toen moesten we ook nog die berg op! :p
Onze gids vertelde echter dat die berg wel leuk is, maar toch ook gevaarlijk. De paden zijn zo smal dat er af en toe mensen afvallen.. (al 4 dit jaar!). Gewoon omdat er toch te veel mensen zijn die tegelijkertijd naar boven en naar beneden willen.. Hij noemde toen een andere berg, de echta Machu Picchu, die hoger is, veel rustiger en ook nog eens een mooier uitzicht geeft. Paps en ik hebben die samen met de 2 Ieren beklommen. Het uitzicht was inderdaad heel mooi, al kwamen we na een tijdje in de mist dus had het geen zin meer om verder te klimmen.
We hadden daar onze lunch en gingen toen we naar benee. We hebben nog even rondgekeken en gingen toen maar terug naar ons hotel omdat we donkere wolken zagen komen. We namen natuurlijk niet de bus naar het plaatsje, maar gingen gewoon weer lopen! Jaja, we hebben behoorlijk wat gedaan daar! 's avonds gingen we deels met de trein en deels met de bus terug naar Cusco.
Een geweldige trip!
We hebben net weer 2 dagen in Cusco gehad waarin we de stad hebben verkend. Het was leuk en we hebben een aantal mooie plekken gezien. De komende dagen gaan we nog wat meer in de omgeving zien en dan ga ik alweer bijna terug!
Woensdag vliegen we naar Lima en dan donderdag naar huis! We staan dan a.s. vrijdag op Schiphol! Het is nog altijd een gek idee.. Ik denk dat ik dinsdag op woensdag nog even verslag doe van de laatste dagen en dan houden mijn verhalen alweer op..
Al klinkt dat ook wel weer triester dan het is, ik heb wel weer zin gekregen om naar huis te gaan! Weer het Nederlandse eten en mijn eigen, altijd warme douche! (en jullie natuurlijk, wees maar niet bang..)
Maar ik ga ook zeker dingen van hier missen! De muziek, de mensen, het manana-manana, het opdringerige van de mensen, het eten(ja opa, ik kom inderdaad met iets meer kilootjes terug dat ik hier gekomen ben..) en natuurlijk het fruit en de vruchtendrankjes! Maar ik heb er allemaal genoeg van genoten dus het wordt wel weer tijd voor de Nederlandse boterham!
Ik laat nog wat van me horen en tot snel!
Liefs, Lisanne

Reacties

Reacties

Christiaan

Zoals altijd weer een boeiend interessant verhaal! Ik ga het denk ik wel missen als je hier terug bent;) Leuk om te horen dat je zo hebt genoten, en dat je de afgelopen tijd gewoon lekker hebt kunnen eten, zonder problemen of ziek-worden;) Ik zie uit naar je volgende (en helaas laatste) verhaal. Misschien moet je, eenmaal hier terug, nog eens "kort" terugblikken op je hele reis ;) liefs, en goede reis gewenst alvast!

Alja

Dat klinkt weer super! (Zoals gewoonlijk..) En die omgeving waar je in rondliep..! Echt PRACHTIG!! En volgens mij is die foto van jou en je vader met op de achtergrond de Huayna Picchu een van de weinig foto's waar hij z'n hoed niet opheeft! ;)
En tja.. die kilootjes extra moet je er in Nederland maar weer afbewegen, in Peru je er iig geen zorgen om maken!
Liefs en tot vrijdag! =)

Oma P.

Het laatste stuk van je reis lijkt wel het meest avontuurlijk.Het lijkt ook op een summery van al het voorgaande. Hry is duidelijk dat jij/jullie je hart verloren hebben aan de Inca's en hun indianenbroeders. Het Titic.meer is toch heel zout? en blauw? Kun je goed op drijven. Wat zal NL vol zijn met jullie + je buidel verhalen. Laat je intervieuwen op Sch. door Joris Linsen, eerst je moe.,daarna jullie.
Wat ik ook zo knap vind is dat je je door (hevige) regens niet van de wijs laat brengen. Ik stel voor dat je deze reis inbrengt in je c.v. Heb er nog lang plezier van! Nu ga ik foto's kijken. Dag Helden!

Tessa

gaaf gaaf gaaf! die machu picchu zag ik toen met peking express en het zag er vet uit! echt lache dat je er nu zelf ook geweest bent! Die plaatsen klinken in mijn oren ook allemaal bekend..
nu komt het wel echt dichtbij he? voor jou nog even genieten van de laatste dagen, voor mij uitkijken naar vrijdag, eigenlijk kan ik niet meer wachten:P
ik hoop net als je oma dat Joris er is op schiphol, dit is een super mooi verhaal!

xxx

helene, trix floris en Jule

we hebben genoten van al je leuke verhalen, maar Nederland heeft je wel gemist.
groetjes van ons allen

l.f.devries@zonnet.nl

Nogal aan de late kant, want je bent nu al weer thuis. We hebben al je verhalen gelezen en met je meegereisd in Ecuador en Peru!
Wim en Lucie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!